A cookie is a text file containing a limited amount of information, which is downloaded on the user computer when she/he is surfing on a website. It allows the forum to recognize the user during next visits to offer them optimal browsing experience. A Cookie acts as a string of information that a website stores on a user's computer, and that the user's browser provides to the website each time the user submits a query to the website
Forumotion uses Cookies. The goal of a cookies is to identify the user as an user of the website. Cookies permit to personalize the advertising content available. By browsing a Forumotion forum, you agree with the use of third-party services that may set up cookies on your browser. You have the option to object to the filing of advertising cookies on your computer. If you choose this option, you will continue to see ads but these are not targeted to your interests centers. The Forumotion forums use some web analytics tools to allow administrators to better understand the behavior of their users. These tools may use cookies to collect anonymous information and generate reports on forum statistics without users be identified personally.
Cookies management
Storage of cookies allows the user to fully enjoy the services offered on Forumotion forums. However, it is up to the User to determine if she/he authorized their use. The User agrees to be warned that blocking all types of cookies affects the good use of Forumotion forums and services.
Settings of the browser
Most of browsers let you manage Cookies individually. The help menu, included on each browser, describes how to refuse cookies for all websites, except websites you trust. Further information about cookies manage are available on the each browser.
Er du tilmeldt? Det er absolut nødvendigt at udfylde en tilmelding for at kunne logge ind. Er du udelukket fra dette forum (En besked vil blive vist hvis du er)? Hvis dette er tilfældet bør du kontakte webmaster eller forummets administrator for at finde ud af hvorfor. Hvis du har udfyldt tilmeldingsblanketten og ikke er låst ude og du stadig ikke kan logge ind, skal du kontrollere dit brugernavn og kodeord igen. Normalt er dét problemet. Hvis dette ikke hjælper kan du kontakte forummets administrator - det er måske problemer på siden.
Det er ikke sikkert at det er nødvendigt; det er forummets administrator der afgør om det er nødvendigt at tilmelde sig for at skrive indlæg. Tilmelding er dog altid en god ide da dette giver adgang til flere muligheder som ikke er tilgængelige for gæstebrugere, funktioner som personligt billede på dine indlæg, private beskeder, sende post til andre tilmeldte brugere, brugergrupper, osv. Det tager kun et øjeblik at tilmelde sig og det anbefales derfor at gøre det.
Hvis du ikke markerer Log mig på automatisk ved hvert besøg boksen når du logger ind, vil dette login kun gælde i en begrænset tidsperiode. Dette er til for at forhindre andre i at misbruge din konto. Hvis du ønske hele tiden at være logget på skal du derfor markere denne boks næste gang du logger på. Dette anbefales IKKE på en computer som også bruges af andre personer, f.eks. bibliotek, Internet cafe, skole, osv.
I din profil findes en indstilling Skjul min online status, Hvis du vælger ja vil du kun kunne ses af forummets Administratorer og dig selv, andre brugere kan ikke se dig. Du vil blive registeret som en skjult bruger.
Gå ikke i panik! Selvom det ikke er muligt at finde dit gamle kodeord er det muligt lave et nyt. For at gøre dette skal du gå til loginsiden og klikke på Jeg har glemt mit kodeord, send nyt kodeord via email. Følg instruktionen som fremsendes og du skulle gerne kunne logge ind igen i løbet af kort tid
Først bør du kontrollere at du har tastet korrekt ind (husk store / små bogstaver har betydning). Hvis dette er i orden, kan det være 1 af følgende muligheder. Hvis COPPA-understøttelse er slået til på forummet og du har klikket på jeg er under 13 år-linket da du tilmeldte dig, skal du følge instruktionen du har modtaget. Hvis dette ikke er tilfældet kan det skyldes at din konto skal aktiveres? Nogle forummer kræver at alle nytilmeldte brugere skal aktiveres inden de kan benyttes, enten af dig selv eller af administratoren. Da du tilmeldte dig, skulle du gerne være blevet gjort opmærksom på om aktivering af kontoen var nødvendigt. Hvis du modtog en email, skal du følge instruktionen. Hvis du ikke modtog nogen email kan det skyldes at emailadressen ikke var korrekt? Aktivering benyttes for at mindske muligheden for at uønskede personer misbruger systemet ved at give ukorrekte oplysninger. Hvis du er 100% sikker på at du har skrevet den rigtige email, og den virker, så prøv at kontakte forummets administrator.
Der kan være flere årsager, den mest sandsynlige årsag er at du indtaster et forkert brugernavn eller kodeord. Hvis du stadig har emailen som du modtog da du tilmeldte dig kan du se i den. Det kan også skyldes at administratoren har slettet din konto af en eller anden årsag. Hvis dette er tilfældet kan det skyldes at du aldrig skrev nogle indlæg? Det er normal procedure med jævne mellemrum at fjerne brugere som aldrig har skrevet indlæg, for at mindske databasens størrelse. Tilmeld dig igen for at blande dig i debatterne.
Alle dine indstillingsmuligheder (Hvis du er tilmeldt bruger) gemmes i databasen. For at se eller ændre dem, skal du klikke på Profil linket (normalt vist i toppen af siden, men er ikke altid tilfældet). Dette link vil føre dig til en side hvor du kan ændre din opsætning
Tiden er næsten med sikkerhed rigtig, det du muligvis ser er en tid i en anden tidszone end den du er i. Hvis det er tilfældet, bør du rette i din profil hvor du kan sætte hvilken tidszone du befinder dig i, f.eks. København, London, Paris, New York, Sydney, osv. Vær opmærksom på at det kun er muligt for tilmeldte brugere at ændre tidszonen, ligesom de fleste andre indstillinger kun kan ændres af tilmeldte brugere, så hvis ikke du er tilmeldt er det måske på tide at blive det!
Hvis du er sikker på at du har sat tidszonen rigtigt og der stadig vises en forkert tid, er den mest sandsynlige mulighed at der vises i sommertid. Forummet er ikke designet til at håndtere skiftet mellem sommer/vintertid så i sommerhalvåret kan uret gå forkert i forhold til din lokale tid.
Det er nok fordi administratoren ikke har installeret det, eller fordi det ikke er oversat endnu. Prøv at spørge forummets administrator om det er muligt at installere den sprogpakke som du har brug for. Hvis det ikke eksisterer kan du altid selv lave oversættelsen, mere information om hvordan dette gøres findes på phpBB Gruppens hjemmeside (se link nederst på siden)
Der findes mulighed for 2 billeder under dit brugernavn når der vises indlæg. Det første er et billede der er tilknyttet det niveau du som tilmeldt bruger har på systemet, normalt udformet som stjerner eller kasser som indikerer hvor mange indlæg du har skrevet eller din stilling i forummet. Under dette kan der være et større billede, Dette er normalt et personligt billede. Det er op til forummets administrator om det skal være muligt at have sit eget billede og hvilke billedmuligheder du som bruger har. Hvis ikke du i din personlig profil kan angive et billede er det fordi administratoren har valgt det sådan. Du kan evt. spørge dem om grunden til dette (de har sikkert en god forklaring!)
Normalt kan du ikke selv ændre dette (niveauet vises under dit brugernavn i dine indslag og i din profil). De fleste fora bruger niveauer til at vise hvor mange indlæg en person har skrevet eller til at identificere bestemte brugere, f.eks. redaktører og Administratorer kan have deres specielle niveaubetegnelse. Vær venlig ikke at misbruge forum ved at skrive så mange indlæg som muligt blot for at øge dit niveau - du vil sandsynligvis hurtigt finde ud af at enten redaktørerne eller administratorerne vil sænke dit niveau til lavest muligt.
Ja, kun tilmeldte brugere kan sende email via det indbyggede emailsystem (Hvis administratoren har slået denne funktion til). Dette er til for at forhindre anonyme gæster i at misbruge systemet.
Nemt. Klik på knappen Nyt Emne på enten forumsiden eller emnesiden. Det kan være det er nødvendigt at tilmelde sig som bruger før du kan skrive et nyt indlæg. Dine muligheder er altid listet i bunden af forum- og emnesiden (Du kan skrive nye Emner, Du kan stemme på afstemninger i dette forum osv. listen)
Med mindre du er stedets administrator eller forummets redaktør, så kan du kun rette din egne indlæg. Du kan rette et indlæg (nogle gange kun i en begrænset tid efter det er skrevet) ved at klikke ret knappen ud for det rette indlæg. Hvis nogen allerede har svaret på indlægget vil der sættes en tekst under indlægget når du vender tilbage til Emneoversigten, der fortæller antallet af gange du har rettet det. Dette vil kun ske hvis nogen har svaret. Det vil heller ikke ske hvis det er Administratorer eller redaktører der har rettet det (De bør skrive i indlægget, hvad de har rettet og hvorfor). Vær opmærksom på at almindelige brugere ikke kan slette et indlæg når først der er blevet svaret på det.
For et tilføje en underskrift i et indlæg, skal du først oprette en underskrift. Dette gøres under din profil. Når den først er lavet, kan du markere boksen Tilføj underskrift når du skriver indlægget. Du kan også vælge at der altid skal tilføjes en underskrift til dine indlæg, ved at sætte 'hak' i den til formålet placerede boks under opsætningen af din profil (Du kan stadig undgå at din underskrift kommer med i et specielt indlæg, ved at fjerne markeringen 'Tilføj underskrift' inden du indsender indlægget)
At lave en afstemning er nemt. Når du laver et nyt emne (eller hvis du har tilladelse: retter i det første indlæg under et emne) findes der i bunden af siden Tilføj en afstemning (Hvis du ikke kan se dette er det sandsynligvis fordi du ikke har rettighed til at oprette en afstemning). Her skal du tilføje en overskrift som beskriver afstemningen, samt mindst 2 afstemningsmuligheder (for at lave en afstemningsmulighed, skal du indtaste den første afstemningsmulighed, dernæst klikke på knappen Tilføj afstemningsmulighed. Du kan også angive i hvor lang tid afstemningen skal køre, hvis du ikke angive en tid eller skriver 0, betyder det at den ikke stopper til en bestemt dato. Der vil dog være en grænse for hvor mange afstemningsmuligheder du kan oprette, dette sættes af forummets administrator
Ligesom med andre Emneindlæg, kan afstemninger kun rettes af den person som oprindeligt oprettede afstemningen, eller af en redaktør/administrator af forummet. For at rette i en afstemning (teksten) klik på det første indlæg i afstemningen (Det er altid dette indlæg som har afstemningen tilknyttet). Såfremt der ikke er afgivet nogen stemmer, kan der rettes og slettes i afstemningsmulighederne. Hvis der derimod er blevet afgivet stemmer er det kun forummets redaktører/Administratorer der kan rette eller slette en afstemning. Dette er for at forhindre at folk kan manipulere med resultatet ved at ændre i betydningen halvvejs inde i afstemningen
Nogle fora kan være begrænsede til kun at acceptere bestemte brugere eller grupper. Disse kan igen inddeles i rettigheder til at læse eller skrive indlæg osv. Det kan være at det forum du forsøger at få adgang til kræver specielle tilladelser. Kun forummets redaktør eller administratoren kan give disse tilladelser. Du bør kontakte dem hvis du mener at du bør have denne rettighed.
Kun tilmeldte brugere kan afgive stemme (for at forhinde at der stemmes flere gange af den samme bruger). Hvis du er tilmeldt bruger og stadig ikke kan stemme er det sandsynligvis fordi du ikke har de nødvendige rettigheder.
BBKoder er en speciel form for HTML. Om du kan bruge HTML eller BBKoder er noget administratoren af forummet kan sætte op (Du kan også fjerne muligheden for dette per Emne). BBKoder skrive på samme måde som HTML, hvor teksten omgives af en startkode og et slutkode, koderne er omsluttet af hak parenteser [ og ] i stedet for < og > og de tilbyder større kontrol over hvad og hvordan teksten præsenteres. For at få mere information om BBKoder se da hjælpen som ses når der postes et indlæg.
Det afhænger af om administratoren har givet dig ret til dette. Det er dem der har den fulde kontrol over hvem der må få lov til dette. Hvis du har ret til dette vil du muligvis finde ud af at kun bestemte tags virker. Dette er en ekstra sikkerhed for at forhindre personer i at bruge bestemte koder som kan ødelægge indholdet for andre brugere, eller give andre problemer. Hvis du overordnet har mulighed for HTML kan dette slås fra under hvert indlæg når indlægget skrives.
Smilies, er små grafiske ikoner - eller billeder, som kan benyttes til at signalere bestemte følelser. De bruges via en kort tekstkode, f.eks. :) betyder Glad, :( betyder ked af det. Den komplette liste over alle smilies kan ses når det skrives et nyt indlæg. Husk dog at det ikke er god tone at over-misbruge smilies. De kan hurtigt gøre et indlæg uoverskueligt, og en redaktør eller administrator kan beslutte at fjerne dem med hård hånd, måske endda selve indlægget
Ja, det kan du. Der er muligvis ingen facilitet til at uploade dem til forummet. Det kan være nødvendigt med et link til en anden hjemmeside (komplet URL) hvor billedet altid kan hentes fra, en komplet URL kan f.eks. se ud som https://www.et-eller-andet-sted.dk/billeder/mit-billede.gif. Du kan ikke henvise til billeder på din egen maskine (medmindre disse er på en server der altid er på Internettet) Ej heller billeder gemt bag loginfunktioner, f.eks. hotmail-/yahoo-postkasser eller andre kodeordsbeskyttede steder. For at vise et billede kan du bruge enten BBkode [img] eller anden HTML kode der kan det samme (Hvis tilladt af administrator).
Bekendtgørelser indeholder typisk vigtige meddelelser, og du bør hurtigst muligt læse dem. Bekendtgørelser vises altid på toppen af alle sider i det forum de er skrevet til. Om det er muligt for dig at skrive en bekendtgørelse afgøres udfra de tilladelser som du har, disse kan indstilles af administratoren.
Opslag er indlæg som altid er lige under bekendtgørelserne, til forskel fra bekendtgørelserne vises opslag kun på den første side i et forum. De er ofte også temmelig vigtige, og du bør læse dem når du har mulighed for det. Ligesom med bekendtgørelser er det forummets administrator der afgør om hvilke tilladelser der er nødvendige for at kunne skrive et opslag i et forum.
Låste emner er sat således enten af en administrator eller af en redaktør. Du kan ikke svare på indlæg i sådan et emne, og evt. afstemninger vil ligeledes være slut. Emnet kan være blevet låst af forskellige årsager.
Administratorer er folk som er tildelt det højeste trin af indstillingsmuligheder omkring alle fora på hjemmesiden. Disse personer kan indstille alle mulige ting om foraene, såsom tilladelser, udelukkelse af bestemte brugere, tilføje brugergrupper eller redaktører osv. De har også samme rettigheder som redaktører under alle fora.
Redaktører er bestemte personer (eller grupper af personer) hvis job er at holde øje med at forummet kører som det skal. De har retten til at rette eller slette andres indlæg, låse et emne eller låse et emne op igen, flytte eller dele et emne i forummet som de er redaktører for. I almindelighed er redaktørens opgave at forhindre at folk skriver indlæg som ikke høre hjemme under emnet eller hvis de skriver absurde eller andre aggressive ting.
Brugergrupper er noget forummets administrator kan benytte til at inddele brugerne i bestemte grupper. Hver bruger kan være medlem af flere grupper (dette er anderledes fra mange andre forummer). Hver gruppe kan så tildeles forskellige tilladelser. Dette gør det nemmere for Administratoren at tildele flere brugere tilladelser til at være redaktører i et bestemt forum, eller til at give dem adgang til et privat forum, osv.
For et melde sig ind i en gruppe skal du klikke på linket Grupper øverst på siden (Dette kan afhænge lidt af hjemmesidens opbygning). Her findes en liste over alle definerede grupper. Ikke alle grupper er såkaldte Åbne grupper, nogle er lukkede og andre kan ovenikøbet have egenskaben at skjule medlemmerne. Hvis gruppen er en åben gruppe kan du selv tilmelde dig ved at klikke dig frem. Gruppens redaktør skal senere godkende din tilmelding for at den er gyldig. Det kan ske at de skriver tilbage for at spørge hvorfor du ønsker at tilmelde dig gruppen. Plag ikke redaktøren hvis din ansøgning ikke bliver godkendt, de har nok deres grunde.
Brugergrupper laves fra start af af forummets administrator. Det er også dem der tildeler foraene redaktører. Hvis du er interesseret i at få lavet en brugergruppe, skal du som det første kontakte administratoren, forsøg med at lægge en privat besked til dem.
Der er 3 muligheder; du er ikke tilmeldt og/eller ikke logget ind, administratoren har slået private beskeder fra på dette forum eller administratoren har specifikt fjernet denne funktion fra dine valg. Hvis det er den sidste mulighed kan du spørge administratoren hvorfor dette er gjort.
På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at lave en liste over beskeder der skal ignoreres, denne vil blive tilført i en fremtidig version. Så indtil da, hvis du bliver ved med at modtage private beskeder fra en bestem person, kan du informere administratoren, de har muligheden for at lukke for bestemte brugeres mulighed for at sende private beskeder.
Vi er meget kede af at høre dette. Dette forums emailsystem har indbygget visse sikkerhedsforanstaltninger som hjælper med til at finde sådanne brugere som sender den slags indhold. Du bør sende en kopi af mailen til dette forums administrator, der er meget vigtigt at denne indeholder den såkaldte header (Disse beskriver brugeren som sendte emailen).De vil så gøre hvad de kan for at undgå en lignende situation.
Koden til dette software (i rettet udgave) er fremstillet , frigivet og copyright phpBB Group. Det er gjort tilgængeligt for alle og enhver under den såkaldte GNU General Public Licence og må frit distribueres, se evt. linket for flere detaljer
Koden er skrevet og på licens af phpBB Gruppen. Hvis du mener der er en funktion der mangler, besøg da venligst phpbb.com hjemmeside for at se hvad phpBB gruppen har at sige om det. Vær venlig ikke at benytte forummet på pgpbb.com, php gruppen benytter sourceforge til at håndtere nye tiltag. Læs venligst igennem hele forummet for at se hvad andre har skrevet, måske er vi allerede i gang, følg derefter de retningslinier der gives der.
Du bør kontakte administratoren af denne hjemmeside. Hvis du ikke kan finde ud af hvem dette måtte være, skal du forsøge at kontakte en af forumets redaktører for at høre hvem du bør kontakte. Hvis du stadig ikke er i stand til at finde ud af hvem administratoren er kan du forsøge at finde ud af hvem der ejer hjemmesidens navn (ved at lave en whois søgning) eller, hvis denne side kører under en af de mange gratis services såsom: yahoo, ofir.dk, free.fr, f2s.com osv., forsøg da at kontakte deres kundekontor eller misbrugsafdeling . Vær venlig ikke at kontakte phpBB Gruppen da vi absolut ingen kontrol har over indholdet, og kan ej heller holdes ansvarlige for hvordan, hvor eller af hvem dette forum bliver benyttet. Det er ganske bestemt uden mening at kontakte php gruppen i forbindelse med evt. ulovligheder eller for at stoppe/ophøre uansvarlige og/eller ærekrænkende udtalelser osv. uanset at disse ikke har direkte forbindelse med phpbb.com hjemmeside eller funktionen af softwaren phpBB. Hvis du sender en mail til phpBB Gruppen angående en anden hjemmesides brug af denne software, kan du forvente et kort eller slet intet svar.